Cekaj, ti bi da koristis Riff u vArrangeru? Ako je tako, kod njega je Riff zadat sled akorada a moguce je i Style Partova (Variation, Fill, Intro, Ending). Na ovaj nacin se od ritma dobije "Midi fajl". Stavljam ga pod navodnike jer to nije pravi Midi fajl vec je to i dalje ritam ali se, dok je ukljucen Riff, ponasa bas kao Midi fajl. Nakon iskljucivanja "dugmeta" RIFF ritam nastavlja da svira na onom akordu i varijaciji na kojoj je zavrsio Riff. Znaci, svira zadate akorde i ne mozes ih menjati dok ne iskljucis Riff. Zanimljivo, Style Partove je moguce menjati tokom trajanja Riff-a. Dakle, ukoliko si zeleo da menjas tonalitet tokom svirke to nije moguce jer leva ruka ne reaguje i svirace one akorde koji su snimljeni u SONG CHORDS. Tonalitet je, kad je ukljucen Riff, moguce menjati jedino preko TRANSPOSE. Iz tvog pisanja gore, nije mi najjasnije sta zelis da postignes u Cubase-u?
Evo da se ukljucim malo, Resampling je zapravo ponovno semplovanje. Znaci, semplujes kao sto bi semplovao bilo koji drugi instrument. Deluje dosta jednostavno na prvu loptu ali zapravo kad se malo udje u materiju nije bas tako, ima tu dosta obrade koja se ne vidi. Najmanji problem je da snimis tonove koje zelis da semplujes, problem nastaje nakon toga. Recimo, ako je zvuk koji semplujes viseslojan, odnosno, bogatiji alikvotnim tonovima onda je problem pronaci Loop tacku a da se ne cuje ponavljanje sempla.
Pokusacu da objasnim na primeru registara harmonike. Recimo, ako uzmemo ton A1 na Clarinet registru on "treperi" na 440Hz i obzirom da je jednoglasan registar tu cemo relativno lako pronaci savrsenu Loop tacku. E sad, ako uzmes istu tu dirku (A1) na harmonici ali na Organ registru imaces komplikovaniji posao jer je u pitanju dvoglasni registar. Jedan od ta dva glasa svira za oktavu nize, na 220Hz a drugi za oktavu vise, tj. na 880Hz. Dakle, imamo dva tona kod kojih je frekvencija jednog cetiri puta veca od drugog. Tu je veoma tesko pronaci savrsenu Loop tacku i tu dolazi do izrazaja znanje ljudi koji rade semplovanje.
Ovo je samo jedna od stvari koja se radi pri semplovanju instrumenata, ima ih jos dosta a o tome moze vise da ti kaze Zlatko jer on je jedan od retkih ljudi koji tu materiju poznaje do tancina. Kod njegovih semplova se nigde ne cuje bilo kakav prekid ili "stucanje" semplova koliko god da zadrzis dirku, sto nije bas tipicno za semplove koje mi balkanci koristimo.
Znam da ovde ima dosta ljudi koji koriste Roland harmonike ali ne znam da li ste ispratili da sada slicni modeli postoje i kod Bugari harmonika. Ustvari, ako sam dobro razumeo, radi se o Roland harmonikama u Bugari korpusu i sa mehanikom prave harmonike sto kod Rolanda nije slucaj. Harmonike nose naziv "Bugari EVO" a evo pa pogledajte o cemu se radi: http://www.bugarievo.com/products/haria-p41/
Nakon svih ovih godina druzenja po raznim muzickim forumima konacno se desilo da se nekolicina nas korisnika TA okupi na istom mestu. Povod je bio dolazak tvorca TA instrumenata u nase krajeve tako da je i On, Zlatko Subasic, nekima poznatiji kao Agaton, Trans Audio ili Tranzit, glavom i bradom bio prisutan i to sa svojom lepsom polovinom. Zlatko je ovo nazvao "susret trece vrste" i to je i zaista i bio. Mozda ce nekome zvucati neverovatno ali meni je licno, posle vise od 10 godina druzenja po raznim forumima, bilo cudesno upoznati tog coveka, dodirnuti ga, steci mu ruku.... zapravo, uveriti se da je ziv i da postoji. I da, Zlatko zaista postoji!!! Postoji i to nije bilo kakav covek vec jedan od onih ljudi koji se ne srecu cesto u zivotu.
Iako sam ga dosta upoznao i druzeci se na forumu sa njim, sasvim je drugacije biti uzivo sa covekom i razgovarati oci u oci. Tada reci dobijaju ton i sasvim novo znacenje i drugacije je nego kada se napisu ovde na forumu. Ovde ih mi tumacimo u skladu sa nasim razmisljanjem i trenutnim raspolozenjem pa se u pojedinim situacijama ljudi ne razumeju najbolje a moze da dodje cak i do nezeljene zbrke a uzivo ih dozivljavamo na pravi nacin.
Kao sto sam vec naveo gore, Zlatko je covek koji se ne srece svaki dan, veoma pametan i inteligentan, maher u svom poslu (koji je tek polje o kom bi se dalo pisati nasiroko), misli britke kao sablja. Inace, i on i supruga Dika su veoma zanimljivi, dopadljivi i dobri ljudi, neposredni u komunikaciji i sa veoma izrazenom empatijom za ljude oko sebe (cak i nepoznate). Mogu da kazem da sam imao srecu da provedemo malo vremena zajedno i mimo ostalih pa smo razgovarali o raznim zivotnim temama i stvarima koje more vecinu normalnih ljudi. Nakon svega mogu da kazem da mi je veliko zadovoljstvo i cast da sam ih upoznao oboje! Pisem svoje licne impresije pa mi nemojte zameriti sto ne skrivam odusevljenje.
Drugi deo price je vezan za TA uredjaje i on se odnosi na one stvari koje su interesovale svakoga od nas pojedinacno. Kad malo razmislim o svemu tome, nemam puno toga da kazem osim da nam je Zlatko svima posvetio vremena koliko je mogao a da svima da odgovore na pitanja i resi probleme koje imaju.
Ako krenemo od prvog dana vidjanja koji je bio posvecen Sasi (Hoffman) koji je korisnik TA tableta i master klavijature NI Kontrol S61. Pored toga, Sale ima i Roland MIDI harmoniku koju planira ubuduce da koristi uz TA pa je, pored raznih drugih podesavanja, bilo i onih za tu svrhu kao sto je Wireless tablet za daljinsku kontrolu aranzera koji ce stajati na harmonici koja takodje daljinski salje MIDI informacije. Hoffman je relativno skoro dobio masinu pa je nov u materiji i imao je dosta pitanja u vezi operativnog rada na TA. Ostale dane provedene zajedno smo proveli podesavajuci nove uredjaje na Burlijevom sistemu, zatim je Skynet kompletirao svoj laptop TA NoTA koji je predestiniran za bendovsku svirku a ja sam dobio potpuno novi operativni sistem na svom TA kojim su reseni problemi koji su se javljali u vezi sinhronizacije audio interfejsa.
Burli, koji za sada prednjaci u pogledu broja uredjaja koji su povezani na TA, je imao posla oko podesavanja svog sistema jer pored samog TA koji je baziran na RME FF800 audio interfejsu, u sistemu ima i TC Electronic Finalizer 96k i Aphex osmokanalno pretpojacalo a sada mu je Zlatko isporucio i Presonus Faderport 8 kontroler i Wireless sistem za Roland FR3x harmoniku i tablet sa instaliranim kontrolama za daljinsko upravljanje aranzera. Burli pored toga svira i na Ketron Audya 5 i master klavijaturu CME UF7. Mogu da kazem da je bilo veoma interesantno videti kako u praksi sve to funkcionise i radi kao jedna masina iako toliko sprava cini jedan sistem a meni je pogotovo bilo interesantno videti kako sa MIDI harmonikom moze da seta po sali i kontrolise aranzer i sve njegove komande daljinskim putem. Burli na kraju ima vise mogucnosti koriscenja (mozda cak i previse za jednog sviraca) sistema jer poseduje i softverski i odlican hardverski aranzer a uz to i na tom hardverskom aranzeru moze da koristi VST instrumente sa TA.
Osim ovim tehnickim stvarima delimicno smo se dotakli i samog zvuka gde smo imali priliku da cujemo neke vrlo korisne stvari od Zlatka. Ipak, ovim delom nismo stigli da se bavimo ni priblizno onoliko koliko nam je to svima potrebno tako da ovo ostaje za sledece druzenje na koje, iskreno se nadam, necemo cekati predugo. U tom smislu, vredi razmisljati o nekom obimnijem kursu ili Masterclass-u (kako to vole moderno da zovu) gde bismo se pozabavili svim stvarima vezanim za zvuk, pogotovo na prakticnim primerima i snimcima sa nasih svirki. Ovde bi se mogli ukljuciti i drugi muzicari koji nisu korisnici TA a zele da unaprede svoje znanje u domenu zvuka i podesavanja i snimanja tona na zivim svirkama.
Verujem da ce se i ostali koji su prisustvovali javiti i dati svoje vidjenje ovog susreta a takodje verujem i da im je bilo interesantno kao i meni. Nisam naveo a smatram i to veoma bitnim, ceo ovaj susret je protekao u odlicnoj atmosferi i druzenju i moja je zelja da se ovako organizujemo sto cesce.
Na cetu smo vec nekoliko puta vodili diskusiju o bas binovima sa zvucnicima od 10" pa bi bilo lepo da to sve ne ode onako u vetar vec da ostane ovde kako bi i drugi mogli posle izvesnog vremena da procitaju ukoliko budu imali iste nedoumice.
Konstatovali smo da su binovi koji imaju zvucnike 18" uglavnom za glasne svirke jer su malo lenji i treba im poprilicno snage da bi ih poterali da rade kako treba. U manjoj meri ovo vazi i za zvucnike od 15" ali su naravno manje lenji od 18". Konstatovali smo da su oni od 8" ili 10" veoma dobri po tom pitanju i da se lako javljaju ali tako mali zvucnik ne moze da pruzi onu snagu koja nam je najcesce potrebna za svirku pa je potrebno imati vise takvih zvucnika.
E, tu dolazimo do prave teme jer mene interesuju binovi sa 2 x 10". Interesuju me kvalitetni binovi koji pre svega rade dobro a zatim i da nisu preteski (maksimalno 35kg) i da imaju dosta snage da mogu da rade i malo vece svirke. Znam, svi bi to voleli ali hajde da vidimo sta je to sto bi moglo da dodje u obzir uzimajuci sve ove zahteve? Moze i nesto slicno ako ispunjava ove uslove ali ne zvucnici poput KV2 EX2.2 koji imaju 49kg. Ono sto me posebno interesuje je da binovi "bacaju" daleko jer sam primetio da neki ne bacaju.
Zlatko bi mogao da objasni malo i teoretski kako se ponasaju veci i manji zvucnici i ono "za" i "protiv" jednih i drugih.
U ovoj temi bi trebalo da prodiskutujemo o problemima sa uzemljenjem i smetnjama koje nastaju usled nedostatka istog. Zlatko i Burli su vec zapoceli diskusiju na cetu pa bi bilo lepo da je prenesu ovde.
Na forumu je bilo reci o Ballads Hall-u ali nije bilo nista o reverbima koji se upotrebljavaju za instrumente (harmonika, violina, klarinet i sl.) i pogotovo bitno za bubanj i udaraljke. Mene prevashodno interesuje kako dobiti onaj Ambient Reverb za bubanj ali i koji se jos Reverb eventualno koristi za udaraljke.
Evo nekoliko snimaka ritmova koje sam koristio na Yamahinom Tyrosu 3, a ovdje sam ih ubacio u Trans Audio. Na svirku ne obracajte paznju jer je sve odsvirano na tri-cetiri pa ima frljoka ali ideja je pre svega da cujete kako ritmovi zvuce na TA.
Ranije je bilo vec reci o temi bezicnog povezivanja aktivnih kutija sa mikserom ali evo da opet malo prodiskutujemo o tome. U medjuvremenu se pojavilo dosta novih modela kutija koje imaju integrisane ili bar daju mogucnost WiFi ili Bluetooth povezivanja.
E sad, postoje i uredjaji pravljeni upravo za ovu namenu kao sto je http://www.altoproaudio.com/products/stealth-wireless ali nije jeftin pa me interesuje da li neko koristi neke jeftinije daljinske In Ear sisteme za ovu namenu i kako se oni ponasaju u ove svrhe?
U zadnje vreme je izaslo vise digitalnih miksera gotovo svih vodecih brendova (Presonus, Behringer, Soundcraft, Allen&Heat, Mackie...). Da li neko koristi neki od ovih novijih miksera? Zanimljivo je i to sto nisu svi skupi, neki su u cenovnom rangu ispod 1000e! Meni se vrlo interesantnim cine Behringer X-Air 18, Soundcraft Ui16 ili skuplji Allen & Heath Qu-PAC.
Da li je neko koristio ili jos bolje poredio ove modele? Kakav im je zvuk, pretpojacala, efekti, kvalitet izrade itd.?
Zlatko, da ne bih "utrcavao" sa pitanjima u drugim temama najbolje je da otvorimo jednu u kojoj bi se bavili pitanjima vezanim za Multiband Compressor.
Pisao si vec da je ovim alatom u Live situacijama moguce veoma fino podesiti zvuk i postici veci subjektivni osecaj jacine kompletnog PA sistema za cak 70-80%. Obzirom da je tesko dati bilo kakva striktna podesavanja bez da se cuje svirka benda za koji podesavamo ovaj alat bilo bi dobro da iznesemo bar neke opste principe.
Recimo, u jednoj od tema si navodio da je kao pocetnu poziciju pozeljno, ukoliko se radi o tropojasnom kompresoru, rezove podesiti na 250Hz i 2.2kHz. Tako, bas podrucje je sve ispod 250Hz, Mid je izmedju 250 i 2200Hz a High je sve iznad 2200Hz.
U vezi kompresije si mi potvrdio ono sto sam procitao negde, da je dobro postaviti nizak Treshold (-25 do -30) i veoma blagu kompresiju (1,2 do 1,5:1). Na ovaj nacin se ne gubi dinamika a dobija se veca gustina zvuka. Pitanje, da li na ovaj nacin treba podesavati i ostala dva podrucja (Low i High) ili za njih vaze drugacija pravila, obzirom da ljudski sluh najvise reaguje na Mid podrucje?
Pitanje je u vezi povezivanja kutija u Bi-Amp protokolu sa pojacalima Behringer INuke 3000dsp (mada se i vecina drugih ponasa isto).
U situaciji da imamo 4 bina i 4 satelita (po dva levo i desno), kako povezati to sve u Bi-Amp? U Manualu od pojacala (Inuke 3000dsp) pise da se ide cetvorozilnim kablom u bas bin a onda dvozilnim iz bina u satelit, ali... to je samo jedan stub (bin+satelit) a imamo dva po strani koja treba da gura jedno pojacalo. Postoji li mogucnost da se stigne od prvog do drugog stuba i da li pojacalo uopste moze da gura 4 kutije u ovom modusu?
Imam pitanje u vezi Custom Drum setova. U Awave Studiju (ver. 10.6) sam napravio neki set bubnjeva sa vise Layera. Na pr., dobosi na D2 i E2 imaju po 6 Layera, bas bubanj na C2 ima 3 Layera itd... E sad, kada pokusavam da sve to sacuvam kao Tyros 3 Custom Drum i taj sacuvani Custom Drum (.UVD) uvezem u Awave Studio on pokazuje samo 3 Layera!!! Zar Tyros 3 ne podrzava do 8 Layera i zasto onda Awave svodi na samo tri moguca?
E da, interesantno je to sto kada set sacuvam kao Tyros 3 Custom Voice onda pokazuje svih 6 layera bez problema!
Nasao sam neki semplovani bas koji sam u Awave Studiju (ver. 10.6) podesio i sacuvao kao Tyros 3 Custom Voice File (.UVN). Kada tako sacuvan program ubacim u klavijaturu javi se odredjeni Release na toj bas gitari. Znam da Awave Studio pri konverziji iz nekog razloga doda taj Release ali sam to resavao bez problema tako sto sam ga u Voice Editoru smanjivao malo i tako pamtio program.
U T3 Voice Editoru sam, kada otvorim tu bas gitaru, smanjio Release (EG sekcija) na -30 i kada kliknem misem po klavijaturi koja se nalazi na dnu prozora ne cuje se ostajanje tona, tj. prihvatio je zadatu Release komandu. Tada sam isao na "Save&Assign" i u klavijaturi sam sacuvao program i preko "Assign Bank" i "Save File".
E sad, desava se cudna stvar a to je da kada tu bas gitaru pozovem na Right 1 ona svira normalno a kada je pozovem kao Bass u ritmu (bilo kom) onda se cuje Release! Zna li neko sta je u pitanju?
Interesuje me ima li neke drasticnije razlike izmedju aktuelnih Presonusovih audio interfejsa i RME HDSP9632 audio karte? Nije bitan broj ulaza/izlaza vec prvenstveno razlika u zvuku, konverterima i pretpojacalima.
Imam pitanje u vezi bas binova ali pre nego ga postavim malo cu opisati sta i kako od opreme koristim. Imam mikser Presonus 16.0.2, cetiri kutije EV ELX-115p (aktivne) i jedan aktivan bas bin JBL Eon Sub15 (prva Eon serija). Nedavno sam kupio i pasivne binove EV ELX-118 (pasivne) i na Zlatkov nagovor sam uzeo pojacalo Behringer INuke 3000dsp i nisam se pokajao. Takodje sam po njegovoj sugestiji nabavio i procesor Behringer DEQ2496 koji u mom slucaju prvenstveno ima funkciju analajzera zvuka. Nemam skretnicu pa iz glavnog OUT-a miksera idem u DEQ2496 a iz njega dalje u kutije koje su ukljucene da rade kao sateliti sa binovima, tj. odsecene su im frekvencije ispod 100Hz. Iz Aux 1 i Aux 2 na mikseru idem u pojacalo za binove na cijem je procesoru podeseno da oni rade od 45 do 100Hz sa smanjivanjem od 18dB po oktavi. Radio sam vec nekoliko svadbi (200-350 ljudi) i sve to meni jako lepo radi, ton je dobar i binovi rade posao koji treba da rade a njihovom upotrebom se povecala i ukupna snaga kompletnog sistema.
E sad, ono sto mi je problem je to sto se njihov pravi zvuk cuje tek na 4-5 metara ispred bine dok na bini uopste ne daju utisak moci, tj. utisak na bini je da fali basa dok ga napred ima i vise nego sto je potrebno. Da li se ovo javlja i drugima i kako resiti taj problem?