A evo i jos jedan prijedlog (koji zavisi od budzeta) - isprobaj neki od midi kontrolera tipa Roland A30 ili A33 (76 dirki), mogu se naci vec od 40, 50 eura. U biti, bilo koju klavijaturu koja ima midi out mozes spojiti u Tyros i tako koristiti dirke od te druge klavijature, bila to Yamaha EX5, Motif, ili bilo koji midi kontroler bez integrisanih soundova, nebo je granica.
Tesko je nabrojati kome sve Zlatko nije pomogao. Sto je sigurno - kome nije pomogao, nije sigurno ni odmogao. Taj covjek je toliko duboko u tehologiji, da je to jako cesto izuzetno tesko pratiti, cak i meni, koji sam i sam ljubitelj iste. O tome kako tek ''cuje'', o tome ne treba trositi rijeci. Kada ti Bog da OGROMAN dar i talenat, a covjek ima jos pri tome volju da uci i da se usavrsava kroz svoj citav zivot i nista ne uzima zdravo za gotovo - dobije se Zlatko Subasic. Hvala ti profa.
Ja nisam koristio racunar sa Montage-om nijednom do sada, a vlasnik sam prvog koji je stigao u BIH. Rad sa library-jima na Montage-u sam po sebi nije toliko komplikovan, ali zna da potraje. Kada importujes neki library koji imas (npr set sa Motifa), on ide u jedno od mjesta predvidjenih za librarije, kojih ima ukupno 8. Da bi radio editing tog materijala, iz tog library mjesta ucitavas library u USER, gdje je tada taj kompletan library ''raspakovan''. Nakon sto zavrsis sa editingom, obrises sto ti ne treba, podesis kako ti sta i gdje odgovara, sve to iz USER-a pohranjujes na usb u novi, svoj library, a extenzija mu je .X7L. Nakon pohrane, brises sve iz USER-a, i ucitavas taj svoj library koji je ''fiksiran'', i nad kojim se editing ne moze raditi. Takodje, library koji raspakujes u USER mozes spasiti i kao USER file, sa extenzijom .X7U. Razlika izmedju .X7L i .X7U je u tome sto je prvi klasicni library file, koji se u ucitava na jedno od 8 mjesta, a .X7U se ucitava u sam USER, dakle materijal nije zakljucan, omogucen je editing i sve ostalo. Naravno, kada zavrsis sa radom, to po zelji spasavas ponovo kao user file ili kao library file, po potrebi. U konkretno tvom slucaju, ako zelis ta tri seta (librarija) da spasis kao jedan, moras ih sve ucitati u USER, srediti materijal i onda to exportovati kao jedan library(ili kao tri razlicita, kako ti volja). Nakon toga, brises librarije iz klavijature, cistis USER, i ucitavas svoj library (ili vise njih). U slucaju da kasnije zelis da editujes neki voice iz svog librarija (a zelis da on editovan bude ponovo spasen u librariju), moras kompletan library prebaciti u user, podesiti taj voice, i ponovo to sve export kao library file, obrisati sve iz usera, obrisati stari library pa ucitati novi library. Ja sa tim uopste ne dangubim, ako mi treba neka izmjena, nakon editinga voice-a, jednostavno ga spasim u user i niti vise diram niti sta exportujem niti importujem. Spasavacu sve kada bude dolazio update (update-om se brise sve iz klavijature, i librariji i user, pa se te procedure moraju ispostovati da bi se sacuvao materijal). Inace u mom Montage-u ima mozda 100-tinjak MB externog materijala, i to iskljucivo za zvukove kojih u njemu konkretno nema ili mi njegovi stilski ne odgovaraju (tipa harmonika, truba i tome slicno). Sve ostalo - koristim fabricki materijal, nad kojim imam punu kontrolu i sve mogucnosti editinga koje mogu da dobijem u jednom hardver instrumentu, oko kojeg su se ljudi u Yamahi zaista potrudili, i zvukom i izradom.
Kao sto je poznato, moj kolega Edin je prvi korisnik Trans-Audio FX odnosno gitarskog efekt uredjaja u regionu. Ovih dana smo, osim obaveznih stvari vezanih za sound elektricne gitare, posebnu paznju posvetili i akusticnom segmentu. Kako Edin, osim prave akustare, ima i Piezzo magnet u svom Ibanezu, podesili smo da jednim udarcem ubija dvije muhe - dobio je vrhunski zvuk kako elektricne, tako i akusticne gitare. Sve to, sa samo jednom gitarom, i jednim TA uredjajem. Usput smo, u update-u, ubacili i vrhunski Shimmer reverb. Djelic tog zvuka se moze cuti ovdje, clickom na sliku:
Nakon mjeseci planiranja, projektovanja, i prikupljanja dijelova, doslo je i to na red.. Zapoceta je izrada Trans - Audio Avenger-a, najmocnijeg workstation-a i aranzer-a danasnjice. A sudeci kakve gluposti drugi prodaju, i pozamasne buducnosti.
Kompletna fabrikacija se radi u BIH. I kada kazem fabrikacija, ne treba ocekivati da ce to biti neko prepravljane postojece klavijature, karabatija u koju cemo mi nagurati svega i svacega, i eto ga, to je to. NE. Citavo kuciste se radi od nule. Kuciste, kakvo ima i Oasys, Montage, Jupiter.. Ono po cemu ce Avenger odstupiti od svih njih, su i dizajn, a narocito performanse. Nekoliko specifikacija: 76 dirki premium klase - naravno Fatar Dvo-oktavna mini klavijatura za Aranzersku/loop sekciju - CME i7 procesor (polyphony 1000+) 32 GB rama m.2 + SSD storage (1TB+, 700+ GB sample ROM) Balansirani izlazi + spdif out (RME powered, do 192 kHz) Dual combo xlr mic input (RDL preampi) Lan input, wirelles acces point 11.5 inca motorizovani display (FHD, on screen command + wirelles remote) Tc Powercore inside 8+ enkodera, 8+ slidera, pitch band/mod+ senzor detekcije pokreta 50+ buttonsa na panelu Korg/Yamaha/Roland/Ketron podrska za style-ove (audio loops in tempo change) + unlimited variations per style possibility Itd itd itd itd itd.
Trans Audio Avenger, najnoviji proizvod Agaton Audio Engineeringa, je koncipiran kao ultimativna masina, koja moze biti ''klasicni'' aranzer, klasicni workstation, ili to sve zajedno. Uz to, posjedovace i Studio One kao DAW aplikaciju, tako da se cak i kompletna audio-produkcija moze raditi na jednom mjestu, ako za tim ima potrebe, sto znaci da je Avenger, uz sve iznad nabrojano, istovremeno i Audio i Midi Recorder. Sve to spakovano u jedno kuciste, pored kojeg ce svi ostali izgledati kao da su dosli iz kamenog doba. Naravno, ima nekih kojima ovo izgleda kao naucna fantastika, koji ovo eventualno smatraju fantaziranjem, ima i onih koji misle da ovo ne moze parirati njihovim hi-fi igrackama kao sto su Pa4X, Kronos, Genos i te ostale preskupe pi*darije. A ima i onih koji vjeruju, i koriste mozak. Ima nas svakakvih - i neka nas.
Uz Avenger, ovih dana se zavrsava prvo kuciste iz serije novih Trans-Audio uredjaja. To ce kuciste biti koristeno za sound-module, Guitar i Bass Fx uredjaje i jos nekoliko modela Trans Audia. Uz to sve, zavrsavaju se nacrti i uskoro krece fabrikacija prvog Trans-Audio mixer-a u kucistu. Spomenucu samo da je baziran na aktuelnim Motu AVB Audio Interface-ima, i da ima dva velika (16'') motorizovana touch displeya.
Ima jos nekih planova, o mnogo toga se razmatra.. Boze zdravlja, ostalog ce biti.
Nedavno je moj gitarista kupio prvi primjerak Trans-Audio Guitar&Bass FX-a na ovom podrucju. Kao dosadasnji korisnik Boss GT-10, bio je u potrazi za novijim gitarskim procesorom, i isprobao je sve dostupne varijante - osim Trans-Audio uredjaja. Nakon prezentacije mogucnosti uredjaja, kao i fleksibilnosti, nije mu trebalo puno da razmislja. Za glavnu jedinicu, dobio je jedan od NoTa uredjaja podesenih za gitarsko koristenje, karticu i stalak. Za kontroler je uzeo Behringer FCB1010.
S obzirom da tu ima poprilican broj kablova koji se svaki put moraju spajati, predlozio sam mu da mu osmislim ''paket'', sa kojim ce mu za montazu trebati isto toliko vremena koliko i da koristi najobicniji procesor, plus da se poradi na sigurnosti samih uredjaja.
Izradu sam povjerio Chrisu Devicu, mom dugogodisnjem prijatelju i vrhunskom majstoru:
Citav koncept je osmisljen tako, da ni u u kom slucaju, niti sama NoTa, niti zvucna karta niti fw express kartica ne mogu spasti, ispasti niti pomjeriti se, kako ni u transportu tako ni na bini.
Sa svim konektovanim kablovima - vise nema guzve:
Konacan produkt zavrsen:
Profesoru sam dao prijedlog da se svi uredjaji ove vrste na ovom podrucju upravo ovako i isporucuju, cime ce se drasticno umanjiti mogucnost ostecenja komponenata a i olaksati transport uredjaja samom korisniku.
Nakon duze i mucne potrage za midi kontrolerom koji ima kvalitetnu hammer mehaniku, u oglasima sam naletio na Studiologic Studio 900. Iz Sarajeva raspalim za Tuzlu, kad tamo, jadac..osim sto je samo kuciste klavijature bilo prilicno izubijano, neki ''expert'' je probao farbati gornji poklopac. Kao da to nije dovoljno, na par dirki je bilo problema sa dinamikom, a jedna od dirki je zapinjala. Uprkos tome svemu, poslusao sam savjet profesora i uzeo ga za prilicno malu lovu.
Naravno, odmah sam se zadao u rjesenje problema. Jedan od razloga zasto je postojao problem sa dinamikom:
Rijesio problem zapinjanja dirke, i ocistio svih 88 komada, usput se i posteno ukocio:
Dogovorio lakiranje, i rastavio klavijaturu u dijelove.
Ovo nije nesto od cega se tek tako odustaje:
Glavni ''mainboard'':
Keybed, tezak oko 25 KG, ceka novo tijelo:
Lakiranje sam inace povjerio mom prijatelju, sa kojim sam vec i ranije saradjivao. Prosli ''expert'' je koristio toliko ''dobru'' boju, da je sasija morala prvo na pljeskarenje.
Ocigledno je o njemu neko jako vodio racuna:
Usput se naslo i nekoliko polomljenih stvari:
Ali nista sto moj doktor ne bi mogao rijesiti(usput, momak je 95-to godiste, a takav majstor i strucnjak kakav se danas rijetko nalazi):
Za uredjaj kao sto je ovaj, odlucio sam se za boju koja malo odstupa od standardne, a rijec je o crnoj, sa dodatkom perle. Ostalo je jos uraditi stranice u mat crnoj, koja je manje osjetljiva, jer je obicno to podrucje koje je najprije izlozeno nezeljenim kontaktima.
Zavrsavanje stranica i sklapanje, ako Bog da u ovoj sedmici. Toliko za sada.
Trans Audio NoTa, tako mala, a tako "veliki" sound. Ispod se mogu cuti tri demo snimka sa Trans-Audio NoTa workstationa, modela iz novije generacije Trans Audio instrumenata.
Kao sto i u jednoj od najava pise: "sve sto se cuje je samo, i iskljucivo samo iz NoTa-e, bez ikakvih dodatnih obrada" jer to Trans-Audio uredjajima ne treba. Voices koji su sadrzani u NoTa-i dobro zvuce i sa efektom i bez, a dobro je poznata politika mnogih proizvodjaca da vecinu ''boja'' pakuju i provlace kroz kojekakve silne efekte, ne bi li to na nesto licilo. Dobra sample baza je dobra i BEZ IKAKVIH EFEKATA i tu sva prica zavrsava. Dodavanje efekta je cisto stvar ukusa i potrebe u mixu, a nikako moranje iz razloga da se dobije ''dobar'' sound. To je cisto prodavanje magle, koje je i sa novim modelima uveliko prisutno.
Prateci usput kako se odvija situacija oko novog Yamahinog aranzera Genos, izuzetno su mi zanimljiva zapazanje korisnika koji su ga kupili. Za pojedine nove bubnjeve tvrde kako su ''miljama'' bolji od onih na Tyros-u 5, za neke nove bass gitare tvrde kako cine da bass gitare sa Tyros 5 zvuce kao tetris i tako dalje (a tupava masa aplaudira). Pa me to sve podsjeti kako sam ja te iste bubnjeve na T5 jos davno kudio, tvrdeci (iza cega i dalje stojim, jasno i glasno, imenom i prezimenom koje nije sakriveno) da su davno prevazidjeni, pa su se pojedini klaunovi, ovcice i OVNINE bunile, tvrdeci kako ja nemam veze sa zivotom, i kako ne znam da koristim instrument. Pa ista stvar za bass gitare, da su muljave, nedefinisane i totalno naopake - u vecini slucajeva daleko od toga kako treba bass gitara da zvuci. Pa su se tu, te iste ovcice, klaunovi i ovnine bunile, tvrdeci kako je ne znam kako bass treba da zvuci, kako ne znam da podesim instrument i tome slicno. Ti isti klaunovi su se krvili samnom, kad sam govorio da distorzije na T5 na valjaju nicemu (nisu mnogo bolje ni na Montage) ali sam i tu nailazio na otpor, jer sam ubijedjen, cvrsto ubijedjen da takve spodobe, kojima takvi pokusaji elektricnih gitara valjaju, u zivotu nisu cule kako realna elektricna gitara sa drive-om ili distorzijom treba da zvuci. Isto kao sto se sada kunu u demonstracije Genosa gdje prezenteri koriste arpeggiator koji bi trebao da imitira''ritmiku gitare''. A toliko su zaglavili u svom idiotizmu svirajuci igracke da su otupili, i usput i zaboravili kako se ustvari svira, i kako zvuci prava ritam gitara, jer da jesu ne bi bili odusevljeni, nego svjesni da to zvuci kao koraci 90-togodisnje babe koja je jadna lomila oba kuka, stavljeni joj vjestacki i sad jedva hoda.
Neizmjerno, neizmjerno sam sretan sto prave ta direktna poredjenja Genosa i Tyros-a 5 (gdje je naravno Genos taj koji je nahvaljen) jer samo pokazuju koliko sam debelo bio u pravu u tvrdnjama da je Tyros za mnoge stvari jedna velika *arina. A posto vec zeljno iscekuju da cuju Avengera, moracu ih razocarati, jer nece morati uopste da ga cekaju - dio njega, tj iduci demo NoTa-a (koji je jedna istinita obrada jedne velike marketinske lazi) ce biti sasvim dovoljan da fekalije smjesti tacno tamo gdje treba - u kanalizaciju.
Naravno, cast izuzecima, muzicarima koji zaista SVIRAJU aranzer (a ne nabadaju kao djeca u prvim razredima osnovne muzicke), i muzicarima koji imaju sluh i koriste usi, te usput, i cuju. Za takve ljude se ovo iznad napisano ne odnosi, prema njima imam veliko postovanje i respekt. Iznad napisano se iskljucivo odnosi na jedan mali krug sujetnih, bolesnih ljudi, koji osim sto su "opaki" muzicari te restoranski zabavljaci, usput su i "veliki poznavaoci" tehnologije, DAW-ova, razglasnih sistema i mixera uopsteno (narocito onih minijaturnih), te "mnogo opasne baje" od kojih neki masu i moderatorskim palicama po kojekakvim forumima ali koje nazalost, dovde ne dopiru, tako da ih jedino mogu smjestiti sebi u... zna se sta. A morao bih svakako pripaziti sta pisem, jer, ipak, ovo je "nekulturni" forum, na kome se ruzno izrazava, pa bih cak mogao zavrsiti i negdje u nekoj formi screenshota kao primjer ''nekulturnog pisanja''. Ali je u svakom slucaju dozvoljeno, da posteni, casni moderatori dozvoljavaju teme u kojima se indirektno podsmjehuje, ismijava, i izruguje tudji rad - moze valjda jer je ipak ''indirektno'', i to je sasvim OK. A posto sam jako alergican na takvo licemjerje, pisem kako pisem, i siguran sam, da ce pojedine individue koje ovo budu citale, a koje kriju identitet kao zmija noge, biti uzasnute i zgrozene ovakvim "strasnim" izrazavanjem. Zao mi je, ne mogu vam pomoci. Ne volim smrad, a vec ste do pola upali u kanalizaciju, samo sto niste skliznuli do kraja. Jos vam samo par akorda fali, po mogucnosti, da se uhvate sa jednim ili dva prsta, obavezno uz neki slager beat.
Trenutno je u pripremi novi model Trans-Audio masine iz ranga Maxima uredjaja, kodnog naziva Avenger, koji je konfiguriran po mojim potrebama. Posto nisam mogao naci egzaktne 3D modele svih uredjaja, slika je informativnog karaktera. Ali to je taj koncept.
Najveci dio masine zauzima Workstation master klavijatura, u mom slucaju Roland A50. Centralni display od 16 inca je mjesto glavnih dogadjaja - tu je Workstation softver, mixer, kao i ostali programi bitni za real time komande i editing.
Ispod klavijature je 2HE kuciste u kome je smjesteno srce, u ovom slucaju vrlo monstruzno. i7 procesor, 32 GB rama. Uz M.2 sistemski SSD plus dva dodatna SSD-a, Sample ROM ove masine dostize skoro 700 GB. Tu je i jedan dodatni SSD za multitirack snimanje.
Glavni audio interfejs je RME HDSP 9632, koji je naravno smjesten unutar kucista. Slag na tortu je PowerCore PCI mkII od TC-ja, koji je izuzetno koristan DSP dodatak. Ispod glavnog kucista je Focusrite Platinum OctoPre, koji je dodatnih 8 mikrofonskih ulaza (+2 Line In na samom 9632). To je ukupno 10 input kanala vrhunske klase, i to je vezano za Stage-Mixer sekciju uredjaja.
Male klavijature predstavljaju CME Xkey 25, ukupno 2 komada. Iznad svake od njih je smjesten po jedan 8 inca tablet na kojima su softveri za kontrolu, koje je opet, moguce konfigurisati po potrebi korisnika.
Desna CME i tablet su vokoder/vocalist sekcija. Pitch, octave, fomant su samo neke od funkcija vocoder-a. Tu su jos sekvence, i mnogo toga - svjetlosnim godinama daleko od bilo cega sto se ugradjuje u klasicne hardver uredjaje.
Lijeva CME i tablet su aranzerska sekcija. Osim sto sam aranzer naravno kao sample bazu koristi virtualne instrumente najvise klase, kontrolni softver ce biti konfigurisan tako da su pod rukom ne samo glavne aranzerske funkcije, nego i daleko dublja kontrola samog aranzera, intrumenata i efekata. Sami efekti su u dvostrukom modusu - efekti unutar VST instrumenta na svakom od kanala aranzera, plus dodatni, neovisni efekti na svakom kanalu aranzera koji se doziraju sasvim posebno. Daleka buducnost za hardver igrackice.
Kada se poredaju stvari: - 76 dirki za Workstation - 25 dirki za aranzer-akorde - 25 dirki za vokoder sekciju - 10-to kanalni mixer vrhunske klase - 600+ GB sample ROM - polifonija koja nije ni 128, ni 128 + 128, niti 256, nego se vrti oko broja 1000
Efekte iz PowerCore PCI mkII je moguce koristiti kako u Workstationu, tako i u aranzeru, a i u mixeru. Kvalitet tih efekata je dobro poznat. Usput, mogu spomenuti i da su izlazi masine balansirani (sto je za neke firme nazalost jos uvijek preskupo). Mogu napomenuti da nije limititiran na jedan Arpeggiator po Upperu, ustvari, nije limitiran brojem Uppera, moze ih imati 20 ako treba, i na svakom od tih imati zaseban arpeggiator. To je naravno, suludo, ali moze. Mogu napomenuti i da nema neki ogranicen broj DSP-ova - na jednom Voice-u ih moze biti 50 ako je to potrebno. Svih 8 mikrofonskih ulaza moze imati +48 V - za neke je i jedan golem uspjeh. Osim sto u toku svirke moze biti 10-kanalni mixer, sam Avenger moze biti i portabilni 10-kanalni studio za usnimavanje, ali ne samo usnimavanje, nego i kompletan mix snimljenog materijala.
Suma sumarum - Trans Audio Avenger je jedan medju najmocnijiim strojevima Agaton Audio Engineeringa. Workstation, aranzer, mixer i studio u jednom.
Ko je zelio, mogao je da cuje sta moze da uradi jedna mala, sicusna NoTa (iako mi jos nije jasno kako uopste svira a niko je vidio nije?!). O Avenger-u ce tek da se prica.
Nakon mnogo, mnogo dugih razgovora sa profesorom, i prebiranja po okeanu mogucih kombinacija, dosli smo do rezultata, koji ce nadam se, ubrzo preci iz prototip faze u finaliziranje projekta.
Rijec je o najnovijim Trans Audio Stage Mixer sistemima, baziranim, u ovom slucaju na MOTU 1248 interfejsu kao ''centrali''. Osim 16 kanala na MOTU-u, za dodatnih 16 kanala su zaduzene dvije ADA-e 8200. S obzirom da su u samoj konfiguraciji cak tri uredjaja koji emituju toplotu (1248, ADA8200x2), plus stabilizator napona i ostali uredjaji, pazljivim proracunima odlucili smo da se sam Trans Audio uredjaj izmjesti van samog rack-a. Rijec je o najnovijjoj generaciji i7 CPU, sa 16 GB rama i 2x256 SSD diskovima. U samom racku, koji je baza za Motu i ostale hardver uredjaje, biti ce izmedju 6 i 8 Noctua ventilatora promjera 80 mm, na skromnim obrtajima od 1000 rpm. Sam rack je konfiguracije 6+4+6 HE, gdje je prednja strana sa 6HE, straznja sa 4, i gornja sa 6. Naprijed su smjesteni: -Motu 1248 koji je 1HE -2HE blenda sa 4 80mm Noctua-e ventilatora -1HE koji zauzimaju stanica mikrofona i IEM sistema -2HE za dvije ADA8200 svaka po 8 I/O
Na straznjoj strani su: -HA8000 preamp za stereo IEM linije koji je 1HE -Nowsonic Powerplant (na prototipu je prikazan Furman), takodje 1HE -1HE input blenda na kojoj su svi kanali od MOTU -1HE out blenda, za Main L/R, delay liniju i monitorske mono signale
Na samom vrhu je jedna blenda sa BNC konektorima za antene od mikrofona i IEM-a, jedna 2 ili 3HE blenda sa custom nosacem za 27'' touch screen, te nosac samog TA, u kome je sa donje strane jedan 12CM Noctua ventilator. Takodje postoji opcija da se u tu adapter 2/3 HE blendu koja ce nositi ekran, ugrade jos dva 12 CM Noctua ventilatora, pa cak i na stranicama rack-a - ako bude potrebe.
O ogromnom kvalitetu input-a, out-a, AD/DA konverterima i ostalom, suvisno je i trositi rijeci. Sa digitalnog aspekta, mixer je dual stage, sto bi, pojednostavljeno znacilo da unutar jednog imamo dva mixera. Jedan Motuov i jedan u samom Trans Audio uredjaju. O kvaliteti MOTU mixera ne treba posebno govoriti jer o tome ionako postoji zasebna tema na forumu, a napomenuo bih samo, da se sa oba pomenuta mixera moze potpuno upravljati preko tableta putem WiFi-ja.
Trans Audio FETU - Stage Mixer u ovoj postavci nudi 32in/32out. Bez imalo muke taj se broj moze udvostruciti naravno, uz dodatne hardver uredjaje. Moze se otici cak i tako daleko, da taj dvostruki broj, jos jednom udvostrucimo. Sve je pitanje potreba i finansijskih mogucnosti. Medjutim, ako uporedimo FETU konzolu sa aktuelnim hardware konzolama, naci cemo konkurenciju tek na ciframa od 15-20.000 eura +. Slobodno mogu reci, moze se bez problema nositi i sa najskupljim mixerima, cije cijene bez ikakvih oklijevanja prebacuju i 200.000$. Mozda zvuci kao naucna fantastika, ali tako je, kako je, zahvaljujuci vrhunskim karakteristikama AD/DA konvertera, prvoklasnim FET EQ-ima, neponovljivim LA-2A kompresorima, limiterima i levelerima i na kraju, neogranicenoj fleksibilnosti Trans Audio sistema.
Tokom razgovora sa profesorom, uvidio sam da je najbolje da mu vizuelno predstavim svoju ideju, koja je, kad se sve sabere, ni manje, ni vise nego N.A.S.A. po pitanju ergonomije samog mixera i sistema uopste. Sebi sam dao za pravo, da uradim prototipni 3D render ovog, ako Bog da, nadam se vrlo brzo i mog licnog mixera.
Nazalost, nisam nasao 3D model Montage-a, pa je tu Motif, iznad je Midi kontroler za moj Trans Audio Workstation, a tu je naravno i sama TA NoTa postavljena kao touch displey. Na prvoj slici, kompletan rack je ispao kako treba, medjutim, na drugoj, gornja ADA8200 nema pravu boju. Rendering plugin nije odradio posao kako treba, i sta je tu je. No, to ne treba da nikoga buni.
Prvi, prototipni 3D prikaz Trans Audio FETU Stage Mixer-a:
Od vrha prema dnu: MOTU1248-Cooling System-2xADA8200 te 27'' Touch Screen na vrhu pod nagibom, koji se moze podesavati u svim smjerovima
Od vrha prema dnu: HA8000 - stabilizator struje - in&out blende. Na vrhu rack-a se vidi nosac Touch screen-a i postolje za TA uredjaj
Jedan citav dan koji sam potrosio da ovo napravim, ne predstavlja nista u odnosu na dane, mjesece i godine koje je neko potrosio smisljajuci kako da ovo sve, ne samo profunkcionise, nego i uvijek funkcionise maksimalno stabilno, bez obzira je li u pitanju sistem od 16 kanala ili sistem od 128 kanala. I generalno, za sve sto nosi u svom nazivu Trans Audio, ne moze se nista drugo nego odati maksimalno postovanje, koje je i vise nego zasluzeno.
Pitao sam par ''tonaca'' u blizini, ali niko nije znao da mi odgovori. Situacija je slijedeca.
Krajem godine dobijamo na koristenje Behringer X Air XR18.
U bendu imamo:
- bubanj (dakle 3 kanala minimum pa na vise)
- bass (1 kanal)
- elektricna gitara (1 kanal)
- jedna klavijatura (2 kanala)
- druga klavijatura (2 kanala)
- harmonika (1 kanal)
- glavni vokal (1 kanal)
- dva bek vokala (2 kanala)
To je dakle 13 kanala u najmanjoj postavci. Glavno pitanje je o monitoringu. Bubnjar ima namjeru da za sebe uzme in-ear ili slusalice, te da uradi split svih kanala, gdje jedna parcijala ide u kanale mixera, a druga parcijala u Behringer Powerplay P16-I Module...
...a iz tog modula u Behringer Powerplay P16-M Personal Mixer...
...gdje bi on stimao ton (doduse sirove kanale) onako kako njemu odgovara. Covjeku to tako ne smeta, i nikakav problem, s tim, da bi on morao kupiti za sebe i jedno i drugo.
Ono sto mene zanima, jeste da li, kada bih ja presao na in-ear, mogu imati u njemu pravu stereo sliku svih instrumenata? Dakle, isto kao da slusam master sa mixera - da klavijature nisu mono, ako gitaru u frontu poziciniram u stranu, da je tako cujem i u slusalicama. Naravno, da su tu i reverb(i) i tome slicno. Koontrola sound levela, makar po grupama bi bila pozeljna.
Kao sto se vidi na slici, X air ima 6 aux-a, te ultranet monitoring prikljucak. Ono sto ne znam ni ja, niti bilo ko u mojoj blizoj okolici, jeste kako postici stereo u in-ear-u, te dali ovaj ultranet prikljucak na mixeru moze posluziti upravo za te stvari, da olaksa i bubnjaru da ne kupuje sve te komponente, da olaksa posao i meni, te svima ostalima u bendu. Naravno, uz sve to, ostaje pitanje koji in-ear sistem, te sta bi se preporucilo kako za stanicu tako i za sam in-ear. Pjevacu ce naravno trebati wirelles, vjerovatno i meni, a za ostale wirelles nije moranje.
Ovo je tema u kojoj cu predstaviti vracanje starog (i nadam se jos boljeg) sjaja Yamahe CS1x. Dobio sam je na poklon od jednog dobrog prijatelja, i na slikama se moze vidjeti da je zivot bas i nije pazio. Uprkos svemu, nakon par manjih popravki, sada besprijekorno funkcionise. Proces nece ici bas preko noci, tako da nece biti ni hrpa postova odjednom.
Plan je:
- osvjeziti boju (crvena sa crnim detaljima)
- promijeniti sve knobove (necu ici na fabricke)
- zamijeniti sve od komponenti koje su dotrajale
- odraditi neke detalje sa LED
Sadasnje stanje:
Par gumica je bilo defektno, i zamijenio sam ih, a elektronicar je rijesio izlaze koji nisu radili.
Ono sto mi je trenutno najveci problem jeste gdje uraditi novu stampu za slova - ima ih dosta koja su mala, narocito na gornjem panelu, i u potrazi sam za nekim ko to izradjuje.
Radi se o minijaturnoj spravici predstavljenoj na NAMM 2016. Odasilje i prima note preko bluetooth-a, te omogucava bezicno midi povezivanje sa vecinom novijih iPad/iPhone uredjaja, te Mac racunara.
Ono sto je specificno, jeste da nema svoju bateriju niti externo napajanje, nego uzima napon iz midi portova. Dolazi mi danas, i jos uvijek ne znam da li cu ga moci trenutno koristiti iz razloga sto ne znam koje od mojih klavijatura koje trenutno imam pri ruci ce biti sa odgovarajucim naponom. Moci cu ga probati sa: Montage 6, CS1x, Korg N364 te Roland A50. Najvise bi mi odgovaralo da radi na CS1x, jer mi je ona najportabilnija od svih.
Pretpostavljam da Zlatko moze doci do informacija o naponskim vrijednostima ovih pobrojanih klavijatura, a dobro bi mi dosao i savjet, ukoliko nijedna od ovih to ne bude mogla, koju midi klavijaturu kupiti, a da ima 5V u midi portovima. Taj ce podatak sigurno posluziti svima koji budu trazili slicnu informaciju, a koju je poprilicno tesko naci.
Kada se spomenu Yamahini aranzeri, prvo sto vecini prodje kroz glavu je ''Tyros''. U narednim postovima, potrudicu se napisati sto vise o yamahinim aranzerima, te stvarima vezanim kako za Tyrose, tako i za slabije Yamahine modele. Ako ovo budu citali ''zatupljenici'', ili blaze receno ''slijepi zaljubljenici'', bolje im je da sjednu, jer ce biti ostro. Cisto iz razloga sto ovo ne pise jedan iz te sorte, nego covjek koji voli muziku, a ne masine, i covjek koji glupost navodi kao glupost, o bilo kome ili cemu da se tu radi. Bez izuzetka.
Za pocetak cu postaviti nesto sa cim se malo bavio zadnjih dana. Radi se o jednom od ''Audio'' ritmova iz Tyros 5, tacnije Big room. Naime, od prvog paljenja klavijature, taj mi je ritam parao usi, iz vise razloga. Kao prvo, kick - definisan je poprilicno lose, spektralno smjesten jako nisko. Drugo, bass je smjesten jos nize. Rezultat - muljav ritam koji umjesto da prenosi energiju, pravi vise buke nego dobra. Nebitno da li se svira na Dinakordu, ili daleko kvalitetnijem PA - rezultat je isti. Jos kad se tome doda R1, R2, ili R1/2/3 zajedno - veselje. Spektar ispod 80 hz je jednostavno preopterecen, plus sto je generalni mix style-a poprilicno los (za takvu vrstu muzike). Naravno, nekome je takav style fascinacija - za mene licno - samo ritam koji treba sloziti iznova. Iskoristio sam mogucnost YEM-a da se u T5 mogu unositi audio loop-ovi sinhronizovani sa tempom, dodao sam jos par drum elemenata iz svoje kolekcije, i sada to zvuci mnogo cvrsce i otvorenije. Neka kolege zanemare greske, te odnose pizzicato lead-a i prepravljenog style-a - tome uopste nisam posvetio paznju, odsvirano je cisto da style nije sam. Takodje je u prvom dijelu, uz fabricki style, i fabricki pizzicato, koji je konkretno u ovoj melodiji od Faithless-a - neupotrebljiv. Misem sam u videu pokazao na nekoliko ''problematicnih'' i kljucnih frekvencija.
Kao prvo, da se zahvalim gospodinu Tranzitu na pozivu na ovaj forum, gdje se razgovara na zdrav nacin, i gdje se nalaze ljudi koji imaju znanje. Veliki pozdrav za sve clanove. Na nekim drugim mjestima sam se, da kazem, raspravljao sa nekim ljudima, o tome koliko je Yamaha napredovala u zadnje vrijeme. Bolje receno, zadnjih par godina. Ako se uzme u obzir da sam dugogodisnji korisnik Tyros-a, mogu reci da sam poprilicno upoznat sa tom filozofijom. S tim, da volim da probam i druge stvari, ne nabijam glavu u pijesak kao noj, nego uvijek se trudim da sagledam stvari iz drugih uglova. Napomenucu da sam bio i u posjedu PSR 9000 PRO, tako da mi nije nepoznata ni era prije Tyros-a. Sam sebi vec dugo postavljam neka pitanja, ali osim Yamahinog manjka interesovanja, ne mogu da nadjem nikakav drugi zakljucak.
- zasto se style editor nije promijenio vise od decenije. Zasto se za svaku drasticniju izmjenu unutar style-a moraju koristiti softveri na racunaru, od kojih neki, cak ni uz dobru volju ljudi koji su ih napravili, ne rade posao kako treba, u potpunosti. Gospodin Zlatko je o tome vec govorio prije nekog vremena, i od tada se nista nije promijenilo. Zasto, pod milim Bogom, nijedno od tih softverskih rjesenja koja postoje na racunaru nije naslo put u klavijaturu? Ok, kada je izasao T2, ljudi su se sluzili svim i svacim. Ali mnogo je vremena proslo od T2, a u biti se nista nije promijenilo.
- kako je moguce da u klavijaturi, i u voice editoru (koji se sada zove YEM i izmjesten je na racunar ) ne postoji pravi, parametricki, tropojasni eq? Kako je moguce da u instrumentu od toliko para, ne postoji eq za svaku komponentu bubnja? Ja sam primoran da sav taj materijal obradjujem zasebno, sto uz, cekanje od 45 minuta postane toliko naporno, da je to tesko i za opisati. To cekanje vlasnik T4 ne moze ruzumjeti. Ustvari, to cekanje niko normalan ne moze razumjeti. Sto se mene tice, Yamaha je sa voice editing-om ostala skoro pa u 2000-toj. I hajde, cak i tih 45 minuta halalim. Ali moj mozak ne moze da pojmi da instrument koji se smatra top klasom nema osnovne alate za obradu zvuka. Nista mi ne znaci niti neogranicen broj user drumova i voice-a, niti 1Gb rama, kada ja tom materijalu niti imam pristup bez racunara, a i sam taj pristup je najblaze receno, u 2015/16-toj - retardiran.
Vjerujte mi ljudi, stid me kad pogledam onaj mali Roland E-A7, i mogucnosti njegovog MakeUpTool-a. Stid me kad pogledam Pa4X, i kad se sjetim Pa2X-a, i kad sagledam taj tonski napredak koji su ljudi napravili. Prije je Tyros bio neki bencmark za sound na aranzerima, a doslo se na to da Korg ima bolji piano, i jos mnogo nekih drugih soundova, koji su jednostavno, bolji. Stid me, metaforicki. U drugu ruku, drago mi je sto ljudi rade, sto Roland od 1250 Eura ima opcije i mogucnosti o kojima vlasnici yamahe mogu da se ljuljuskaju i sanjare. Kao vlasnik Tyros-a 5, smatram da je to debelo, debelo precijenjen intrument, koji, bar sto se mene tice, nicim ne opravdava svoju cijenu. Isti bubnjevi se vuku jos od T3, fakticki je identican kao T4, i osim nabacivanja novih soundova, i style-ova, ja ne vidim niti cujem neke bitne razlike. Logicno je da gitara sa drugacijom distorzijom zvuci drugacije, ali to ne znaci nuzno da je to zaista i bolje. Sve bi to bilo super, da nema i drugih klavijatura s kojima se moze napraviti kakvo-takvo poredjenje. A jos bi vise bilo super da nemam pojma o VST instrumentima, i kako oni mogu da zvuce. Naspram toga, vecina aranzera se tehnoloski i zvucno jos vrti negdje oko 2000-te, par godina gore/dole.. A bar je danas moguce za malo para uzeti ssd, i umjesto 800 mb ROM-a imati 80 gb materijala. Ili 6 GB rama..na kraju, nisu to ni neke cifre u pitanju, jedan solidan patch iz Omnisphere koji je velik 60tak mb bukvalno moze da prepolovi bilo koji danasnji aranzer. Imam utisak da svi nesto rade, osim Yamahe, koja je, cini mi se godinama vec u nekom snu, bez ikakve predstave sta se oko njih desava. A cini mi se, da sve dok budu ubirali kajmak od penzionera na zapadu, koji se niti bune, niti sta traze, i jos k tome lijepo placaju za expanzije, nista se drasticno nece ni promijeniti. Neka me neko ispravi ako grijesim. Prije mi nije nikakvog smisla imalo, kad neko kaze, vise mi pase Korg za rad. Sto postajem zahtjevniji, to mi je jasnije. Jedan od mojih kolega, koji je postao poprilicno poznat sa svojim aranzmanima i radom na T4, je kupio Pa4X, cisto da proba. Za par mjeseci je postigao vise nego na Yamahi za visetruko vise vremena. Sad, T4 ide u penziju, a Pa4X postaje radna masina. Razlog, da ga citiram ''sta god sam zamislio, uradio sam na klavijaturi, nizasta mi nije trebao softver. Puno mi je operativniji''. I ista stvar se pocela desavati i na stranim Yamahinim forumima. Stari visegodisnji yamahasi poceli da kupuju Korg, gle cuda. Dakle, nije vise u pitanju zvuk, nego nesto drugo.
Eto, ja se raspisah o svacemu, ali nadam se da nisam pretjerao. Nemam namjeru da ikoga uvrijedim, niti da se neko osjeti prozvanim. Ne gajim nikakvu ljubav prema masinama, niti prema korporacijama, tako da mozda izgleda cudno kad ovako ''olajavam'' vlastiti instrument. Ali, ja licno ne smatram iznosenje cinjenica nikakvim olajavanjem. Niti mi je cilj da bilo koju korporaciju uzdizem, niti da neku ponizim. To je jednostavno tako kako je, i imam valjda pravo da pitam sta mi nije jasno. Majka mu stara, nista meni niko od njih para nije dao niti da ih branim, niti da ih zastupam. Jedini koji daju pare su korisnici, bar ja tako na to gledam. I da se razumijemo, meni Tyros radi posao. Da se ustimati i uraditi daleko bolje nego sto neko u Japanu MISLI da treba. Samo to stelovanje, drugari, kakvo je to radjanje mecke. Bar u odnosu na konkurenciju, daleko teze. I ja ne shvatam, zasto su ta ''stelovanja'' jos na nivou od prije 10, 15 godina, i kako je moguce da se nista ne desava na tom polju. Da li je ovo zatisje pred buru, ili jednostavno, totalni manjak ideja. Ili, manjak potrebe da se nesto ''naprednije'' desi. Zivi bili, i svako dobro.